صداهای خودرو نشانه چیستند (عیب یابی صدای خودرو)
سه شنبه, ۳۰ شهریور ۱۳۹۵، ۱۰:۱۰ ب.ظ
صدا های خودرو میتواند نشان دهنده ی مشکلات به وجود آمده در خودرو باشند و باید با شروع شدن صداهای نامعمول ان را پیگیری کرد و با ای کار از رسیدن آسیب جدی به خودرو جلوگیری کرد . و از خطرات و هزینه ها ی خودرو کاست.
اولین قدم برای درمان یک بیماری، تشخیص دقیق آن است. در خودرو نیز تشخیص دقیق و بهموقع اشکال میتواند عمل تعمیر را سادهتر کند. برخی از مشکلات پیش از آنکه در عمل سر راهتان سبز شوند با ایجاد سر و صدا وجودشان را به شما اطلاع میدهند.
عده زیادی از رانندگان بهسادگی از کنار این صداها میگذرند اما اگر شما نمیخواهید پیامهای منفی این صداها را پشت گوش بیندازید، با یک مبحث جذاب همراه ما باشید:
صداهای موتور:
دسته موتورها معیوب و فرسوده شدهاند.
در زمان باز و بسته کردن متعلقات موتور، جسم خارجی وارد سیلندرها شده که باید موتور را باز کرده و جسم زائد را خارج کرد.
زنجیر یا تسمه دور چرخدنده میللنگ و میلبادامک را بررسی و اگر شل یا معیوب شده بود، نسبت به تنظیم، تعمیر و در صورت نیاز تعویض آن اقدام کنید.
لقی بین اسبکها و انتهای ساق سوپاپ زیاد است که باید توسط فیلر آن را تنظیم کنید.
گاه پیستون در داخل سیلندر لقی دارد که معمولا مشکل از فرسودگی یاتاقانهای میللنگ یا تغییر حالت سرسیلندر سرچشمه میگیرد. دیگر متعلقات متصل به پیستونها را نیز بررسی کنید.
روشنشدن موتور در هوای سرد، با سر و صدا همراه است: در هوای خیلی سرد گاهی پیش میآید که پمپ آب یخ زده و توانایی انجام کار را ندارد. در این وضعیت خودرو را به جای گرم منتقل کنید تا یخها آب شوند. همچنین میتوانید از روشهای ایمن برای آبکردن یخها استفاده کنید تا در اثر تغییر ناگهانی دمای بدنه پمپ آب، شاهد ایجاد ترک نباشید. جدا از ظاهر پمپ که یخزدگی را نشان میدهد، هرزگردی تسمه روی پولی در شرایط آب و هوایی سرد نیز میتواند نشانهای از یخزدگی پمپ آب باشد. اگر ایراد از پمپ آب و تسمه نبود، شاید بلبرینگهای دینام روغنکاری مجدد را میطلبند. بلبرینگها را با چند قطره روغن سبک، روغنکاری کنید. یک یا ۲قطره کافی است. تسمه پروانه نیز ممکن است شل باشد که ابتدا سلامت تسمه آن را تایید کنید و سپس طبق اندازه مجاز تعیین شده توسط سازنده، آن را سفت کنید.
صداهای جعبه دنده:
تعویض دندههای جلو با سر و صدا همراه است: احتمالا ایراد در دستگاه کلاچ است که به خوبی آزاد نمیکند و موجب بروز درگیریهای پر سر و صدا میشود. شکستگی فنرهای حلقوی، معیوب بودن دنده برنجی و ... تنها بخشی از این عوامل هستند.
حین حرکت رو به جلو، جعبه دنده صدا میدهد: در یک راستا نبودن جعبه دنده و موتور و همچنین محکمنبودن پیچهای جعبه دنده مشکلساز خواهند بود. دسته موتور و پایه جعبه دنده بازدید و رفع عیب شوند. روغن جعبه دنده اگر به اندازه نباشد یا با مجموعه جعبه دنده خودرو شما همخوانی نداشته باشد، میتواند در این خرابی نقش داشته باشد. بلبرینگهای ورودی جعبه دنده و محور همیشهگرد نیز در صورت فرسودگی و معیوب بودن، تعویض شوند.
صداهای سیستم تعلیق:
در صورتی که سرنشین و بار زیادی سوار خودرو نکرده بودید و به طور کل خودرو سبک بود اما متوجه صداهای زیاد ضربه مانند از گلگیرها به خصوص در زمان عبور از ناهمواریها شدید، فنرها و کمک فنرها بیش از حد بازی دارند و اگر نمیتوانید با شرایط کنار بیایید، آنها را با مجموعههای خشکتر تعویض کنید. البته توجه داشته باشید که خشکی خیلی زیاد نیز میتواند در خنثیکردن ضربات حاصل از ناهمواریهای مسیر ضعیف عمل کرده و به خودرو و سرنشینان تنش وارد کند.
در صورتی که در زمان ترمزگرفتن، عبور از مسیرهای ناهموار و شتابگیری، از کمک فنرها سر و صداهای اضافه و آزاردهنده شنیدید، به احتمال فراوان ایراد از بوشهای اتصالدهنده کمک فنرهاست که دچار شکستگی و تغییر شکل شدهاند. شکستگی و تغییر شکل بوشها و اتصالات بر اثر وارد کردن وزن و فشار زیاد و غیرمجاز به خودرو است.
صدای سیستم جرقهزنی خودروهای کاربراتوری:
جرقه پس میزند؛ در داخل کاربراتور ایجاد صدا میکند: نقطههای اتصال دلکو مرطوب هستند. آنها را کاملا خشک کنید. همچنین ترتیب جرقه بههم ریخته است، کنترل و میزان کنید. ممکن است که دلکو نیز عملکرد صحیحی ندارد و میزان نیست. عملکردش را بررسی و کاملا صحیح تنظیم کنید.
۹۵/۰۶/۳۰