عیب یابی صداهای خودرو قسمت ۲
چهارشنبه, ۳۱ شهریور ۱۳۹۵، ۰۹:۰۰ ب.ظ
در ادامه پست قبل در رابطه با عیب یابی صداهای موتور خودر که به بررسی برخی عیب ها پرداختیم در این پست به بررسی دیگر قسمت های خودرو میپردازیم .
صداهای دیفرانسیل:
هنگام فشردن پدال گاز، دیفرانسیل به سر و صدا میافتد: مهمترین علت تماس زیاد بین دندهها در ناحیه پاشنه است. برای برطرف کردن مشکل، کرانویل و پینیون را به هم نزدیکتر کنید.
حین حرکت در تمامی دورها دیفرانسیل صدا میدهد: سائیدگی پینیون و کرانویل زیاد است. فاصله بین آنها را تنظیم کنید. بلبرینگهایی که در اثر عدم تحمل بار غیر استاندارد، شکستهاند را تعویض کنید. ضمنا ممکن است پینیون و کرانویل محکم در سر جای خود قرار ندارند و در اثر لقی زیاد تولید سر و صدا میکنند. آنها را از نظر سالم بودن بررسی و در صورت عدم مشاهده خوردگی و سائیدگی زیاد، لقی را تنظیم کنید.
با گاز دادن صدای دیفرانسیل قطع میشود: مشکل از خوردگی پینیون و کرانویل است. تنها راهحل این مشکل تعویض آنهاست.
دیفرانسیل در موقع دور زدن خودرو صدا میدهد: دندههای داخلی دیفرانسیل خراب هستند، دندههای هرزگرد روی شفت هرزگرد و دندههای سر پولس مجموعه هوزینگ سفت هستند و همچنین احتمالا واشرهای مابین دندهها خرابند.
از دیفرانسیل صدای ضربه و کوبیدن میآید: مهمترین دلیل شکستگی و سائیدگی زیاد بلبرینگهاست. فرسودگی چرخ دندهها نیز میتواند عامل ایجاد ضربه و صدا باشند.
صداهای کولر:
درون مدارات کولر هوا وجود دارد. گاز درون کولر را تخلیه کرده، مجددا شارژ و سپس هواگیری کنید.
تسمه کمپرسور شل شده است. تسمه فرسوده را تعویض و تسمه سالم را سفت کنید.
اتصالات کمپرسور را محکم و قطعات معیوب را تعویض کنید.
صداهای کلاچ:
تولید صدا در دور آرام: تنظیم نبودن انگشتیهای کلاچ، وجود لقی در اهرمبندی پدال، خرابی فنرهای ارتعاشگیر لولهای و اتصال ضعیف پیچهای فلایویل به موتور از جمله عوامل ایجاد صدای کلاچ در دور آرام هستند.
ایجاد صدا هنگام فشردن پدال: خرابی بلبرینگ کلاچ، خرابی یاتاقان محور جعبه دنده، خرابی بلبرینگهای سوزنی داخل فلایویل و همچنین فرسودگی غلتکها باعث بروز صدا از دستگاه کلاچ در زمان فشردن پدال میشوند.
تولید صدا در زمان حرکت، بدون گرفتن پدال: در یک راستا نبودن موتور و جعبه دنده، وجود لقی زیاد در بین هزارخار توپی کلاچ و محور و همچنین عدم لقی کم و گاه در حد صفر پدال کلاچ، ضعیفشدن فنرهای ارتعاشگیر صفحه کلاچ، چسبندگی اهرمبندی کلاچ، کجشدن دوشاخه کلاچ و محکم نبودن فلایویل روی موتور نیز از دیگر عوامل به صدا افتادن مجموعه کلاچ در زمان حرکت خودرو هستند.
۹۵/۰۶/۳۱