در ادامه پست قبل در رابطه با عیب یابی صداهای موتور خودر که به بررسی برخی عیب ها پرداختیم در این پست به بررسی دیگر قسمت های خودرو میپردازیم .
صداهای دیفرانسیل:
هنگام فشردن پدال گاز، دیفرانسیل به سر و صدا میافتد: مهمترین علت تماس زیاد بین دندهها در ناحیه پاشنه است. برای برطرف کردن مشکل، کرانویل و پینیون را به هم نزدیکتر کنید.
حین حرکت در تمامی دورها دیفرانسیل صدا میدهد: سائیدگی پینیون و کرانویل زیاد است. فاصله بین آنها را تنظیم کنید. بلبرینگهایی که در اثر عدم تحمل بار غیر استاندارد، شکستهاند را تعویض کنید. ضمنا ممکن است پینیون و کرانویل محکم در سر جای خود قرار ندارند و در اثر لقی زیاد تولید سر و صدا میکنند. آنها را از نظر سالم بودن بررسی و در صورت عدم مشاهده خوردگی و سائیدگی زیاد، لقی را تنظیم کنید.
با گاز دادن صدای دیفرانسیل قطع میشود: مشکل از خوردگی پینیون و کرانویل است. تنها راهحل این مشکل تعویض آنهاست.
دیفرانسیل در موقع دور زدن خودرو صدا میدهد: دندههای داخلی دیفرانسیل خراب هستند، دندههای هرزگرد روی شفت هرزگرد و دندههای سر پولس مجموعه هوزینگ سفت هستند و همچنین احتمالا واشرهای مابین دندهها خرابند.
از دیفرانسیل صدای ضربه و کوبیدن میآید: مهمترین دلیل شکستگی و سائیدگی زیاد بلبرینگهاست. فرسودگی چرخ دندهها نیز میتواند عامل ایجاد ضربه و صدا باشند.